Sierra Leone1

Kampanje rettet mot menn i Sierra Leone

Hilde Jakobsen i UN Women og Agnes Bangali i UNFPA, har i samarbeid med mobilgiganten Africell, laget en stor reklameplakatkampanje som rettet seg mot menn som kjøper sex av unge jenter i Sierra Leone;

Plakater prydet strandpromenaden i Freetown i en 16 dagers kampanje mot vold mot kvinner. Kampanjen rettet seg direkte mot menn som kommer hjem til Sierra Leone til jul; menn som tar den lange reisen fra Nord-Amerika og England hvor de ellers bor og arbeider. I 2014 var det ebola-epidemi, og ingen kom hjem til jul, men julen 2015 var det ventet storinnrykk. Mennen som kommer hjem på juleferie har penger i lommen, og en målsettning om å utnytte den oppmerksomheten de vet de vil få fra unge jenter.

De unge jentene blir om og om igjen pådyttet et ideal om at unge kvinner må være sexy og tiltrekkende. “Din verdi som kvinne måles ut fra om du kan tiltrekke deg en mann og holde på ham.” Hovedstaden Freetown flommer over av plakater om skjønnhetskonkurranser, og budskapet fra omgivelsen er; “Meld deg på!”

Baksiden av medaljen er: – Mennene som kommer hjem til jul, går etter de yngste av de yngste. Og unge jenter tror at det å ha sex med eldre menn er inngangsbilletten til et lykkelig liv. De unge jentene spiller et sjansespill, hvor alle håper på å vinne. Det er høy andel tenåringsgraviditeter og dette er en av grunnene til at mødredødlighet i Sierra Leone er en av de høyeste i verden.

Løsningen som staten Sierra Leone har kommet med, er å bruke pekefingeren mot gravide skolejenter. Gravide skolejenter får ikke gå opp til eksamen, men blir utvist. Samtidig er den seksuelle lavalder satt til 18 år, og en ny lov fra 2012 sier eksplisitt at den som har samleie med en under 18 år, begår en kriminell handling.

Sierra Leone har vedtatt strenge lover mot vold mot kvinner og jenter, men det blir med ord på papir, for sannsynligheten for at loven/e blir håndhevet er liten. Og det skorter rett og slett på reell vilje til å hjelpe de unge jentene.

Hilde Jakobsen i UN Women og Agnes Bangali i UNFPA i samarbeid med mobilgiganten Africell, utarbeidet i denne forbindelse en stor reklameplakatkampanje som rettet seg mot menn som kjøper sex av unge jenter. Et flott bidrag til 16 dager kampanjen mot vold mot kvinner.

Enorme reklameplakater ble satt opp i ankomsthallen på flyplassen i Freetown og prydet strandpromenaden hvor nattelivet er. Det ble laget i alt fire varianter som alle retter seg mot menns utnyttelse av maktforskjellen mellom dem selv og unge skolejenter. Freetown har som sagt aldri sett noe lignende. Plakater mot vold mot kvinner og jenter har vanligvis generelle slagord som; – Stopp vold mot kvinner! – Si nei til voldtekt! – Jeg skal ikke bli gravid før jeg er ferdig med skolen! .. Dette er vage oppfordringer. Ingen føler seg truffet. Det peker ikke på en konkret oppførsel og sier ikke at dette må stoppe. Og det er jentenes ansvar å ikke bli gravide. Det er jentene som må oppføre seg, mennene slipper unna. Samtidig er det vanlig oppfatning at menn som kjøper sex av unge jenter er gamle menn som prøver å lure med seg barn, mot barnet vilje. Det gjøres ingen kobling mellom den meldingen samfunnet sender unge jenter om å være sexy og tiltrekke seg menn, skal de kunne komme seg fram i livet, og det faktum at nettopp dette blir utnyttet av menn som bruker ungjentenes sårbarhet til egen vinning.

Ingen ser at det er ungjentene som betaler prisen. Og loven som sier at det er kriminelt for en mann å ha sex med en ungjente under 18 år. Det håndheves ikke og han er tilbake i Nordamerika og i England. “Våre plakater er et forsøk på å ansvarliggjøre mennene”, sier Hilde Jakobsen.

 
 

Comments are closed.