Sosiale medier, makt og skjønnhetstyranniet

Sosiale medier har blitt en sentral arena for kommunikasjon, selvpresentasjon og sosialisering, både blant unge og voksne. Samtidig har markedskrefter fått en dominerende rolle på disse plattformene, der økonomiske aktører utnytter våre usikkerheter gjennom manipulerende og aggressiv markedsføring.

Denne påvirkningen, som er skreddersydd for å treffe sårbare punkter, retter seg spesielt mot barn og unge. Et vedvarende press om kroppsidealer, pornografi og utseendefiksering bidrar til et destruktivt selvbilde, særlig hos unge jenter.

Reklame på sosiale medier forsterker det massive kroppspresset som kvinner og jenter utsettes for. Ungdom bombarderes med ensidige idealer om skjønnhet, hvor det er et krav å være ung, tynn, hvit og vakker. Skjønnhetsindustrien profitterer på disse idealene, og bruker manipulerende strategier for å kapitalisere på kvinners usikkerhet. Som en følge av dette øker etterspørselen etter kosmetiske inngrep, og urealistiske skjønnhetsidealer blir stadig mer normalisert.

Kvinnefronten vil:

  • forby manipulerende reklame som fremmer urealistiske kroppsidealer.

  • jobbe for økt regulering av skadelig innhold på sosiale medier.

  • bekjempe kroppspresset og normaliseringen av kosmetiske inngrep gjennom folkehelsekampanjer og økt støtte til organisasjoner som arbeider mot kroppspress og spiseforstyrrelser.